Jaarboek 2014

Het boek bevat interessante facetten uit de rijke geschiedenis van Maasland. De artikelen zijn geschreven door mensen, die naast hun deskundigheid, onze vereniging een warm hart toedragen. Naast de mooie en nieuwe lay-out is het dit keer een extra dik boek geworden.

Het jaarboek begint met de Kroniek van het jaar 2013, door Martin ’t Hart en Piet Boekestijn.
Ineke Vink beschrijft de onafhankelijkheid van Maassluis, ofwel Maeslandtsluijs. Dit jaar is het 400 jaar geleden dat het dorp Maassluis zelfstandig werd en zich afscheidde van Maasland.
Een schepenbrief uit 1590 van Arie Dijkshoorn en Jan van der Giessen geeft nog de oude situatie weer. Maaslanders die zich bezighouden met de veiligheid van het ambacht met betrekking tot de dijken en het water in Maeslandtsluijs.

Sander Wassing belicht de periode van de Beeldenstorm anno 1566. Hij beschrijft hoe de onrust ook niet in Maasland ongemerkt is voorbijgegaan.
Annemarie Verburg beschrijft in haar artikel de middeleeuwse  woning van Ver Nelle van de Hoghewerve. Haar woning stond in de Zuidbuurt.
Jacques Moerman vertelt over de twee wapenborden die in het bezit zijn van de Oude Kerk van Maasland. Wat is de betekenis van deze borden?
Trudy Werner-Berkhout geeft een verassende kijk op de inboedel van de Maaslandse pastoor Lagerstond in 1756. Kamer voor kamer is beschreven en aan de hand van de beschrijving loop je letterlijk door de pastorie.

De Gereformeerde kerk heeft in 1761 te doen met een situatie van bloedschande,  Bram Sonneveld belicht in deze bijdrage de rol van de doopgetuigen in deze ernstige zaak. Johan Drewes vertelt het verhaal van zijn grootvader, schoolmeester en later, van 1891 tot 1906, hoofd van de Gereformeerde School in Maasland. Met veel foto’s van de familie is het een mooi document.
Het laatste artikel is van Frits van Ooststroom. Hij geeft een bouwhistorisch onderzoek van de boerderij aan de Trekkade n. 1.

Jaarboek 2014

• Martin ‘Hart Kroniek van Maasland 2013
  • Ineke Vink 400 Jaar Maassluis
  • Arie Dijkshoorn, Jan van der Giessen De Maeslandersluys, d.d. 21 maart 1590