Twee lezingen: Frits van Ooststroom "Versieringen aan Midden-Delflandse boerderijen"; Ineke Vink "Rondgang langs geveldetails en ander straatmeubilair in Maassluis"

Woensdag 22 november 2017

De lezing voor de pauze gaat over een bijzonder aspect van Midden-Delflandse boerderijen, namelijk het ‘versieren’ van de boerderij door middel van witte sierplinten met oranje bies, versieringen in het metselwerk en kleurrijk geschilderde kozijnen en raamroeden. Dit alles blijkt behoorlijk streekgebonden te zijn.

Na de pauze neemt Ineke Vink ons in haar presentatie mee op een wandeling langs gevels, gevelstenen, kunst en ander straatmeubilair in Maassluis. Ook ‘in de stad’ zijn verrassende en bijzondere details te zien aan huizen. Van gedecoreerde hardstenen sierplinten tot ingenieus vlechtwerk van bakstenen. Van oude sierlijke straatlantaarns tot abstracte naamloze kunst, niets blijft u bespaard. Na deze lezing zullen details, waar u altijd achteloos aan voorbij bent gelopen, voortaan uw aandacht vragen.De Gaag tussen Schipluiden en Maasland vormde de grens tussen de klei van het Westlanddek en het centrale veengebied van Midden-Delfland. Terwijl in het veengebied de boerderijen verspreid in het landschap liggen (meestal op kreekruggen), liggen de boerderijen ten noorden van de Gaag veelal langs de weg (Gaagweg, Oostgaag en Westgaag). Het aantal boerderijen is aanzienlijk. Er staan boerderijen uit de zestiende eeuw tot zeer recente. In de lezing zullen veel van deze boerderijen de revue passeren en soms gaan we binnen kijken of werpen een blik op het erf. Het wordt een afwisselend geheel met veel plaatjes.

Van harte welkom op woensdag 22 november, in De Magneet, Huis te Veldelaan 16 te Maasland om 20.00 uur!

De toegang is gratis voor leden, niet-leden betalen € 2,50